Voor het eerst deed Geospatial Media & Communications een uitgebreid onderzoek naar de prestaties van de geosector in vijftig landen. Nederland eindigde achter de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk op derde plaats van deze GeoSpatial Readiness Index. De ranglijst is opgenomen in de Global GeoSpatial Industry Outlook. Het rapport geeft een interessant beeld van de kwaliteiten van de Nederlandse geosector en gaat daarnaast ook in op de trends voor de geosector.
In het onderzoek zijn 50 landen langs de meetlat gelegd. De landen verschillen van elkaar in mate van ontwikkeling, grote en geografische ligging. De ranglijst beidt een uitgebreid overzicht van de wereldwijde ontwikkeling. De rangorde wordt bepaald door landen te beoordelen op kwaliteit van de nationale geo-informatie infrastructuur, kennis en opleiding, bedrijfsleven en gebruik. Gesprekken met stakeholders en de analyse van documenten vormen de bronnen van het onderzoek.
Nederland staat voor het onderdeel nationale geo-informatie infrastructuur op de tweede plaats. De overheid zorgt voor een hoge beschikbaarheid van data voor de meeste relevante thema’s (in hoog schaalniveau), kwalitatief goede portalen om informatie op te halen en consistent beleid. Nederland wordt uitdrukkelijk genoemd voor de beschikbare topografische gegevens en het web portaal voor satelliet data. De hoge ranking van Nederland en andere Europese landen is voor een deel te verklaren door de inspanningen die voor INSPIRE zijn verricht.
Op het vlak van kennis en opleiding scoort Nederland met een zevende plaats lager. Op het subonderdeel incubator initiatieven die door overheid en bedrijfsleven worden gestimuleerd staan we nog in de top 5. Net als met de korte opleidingen.
Met het gebruik van toepassingen en data zit het wel goed. Nederland staat op de derde plaats. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van toepassingen om betere beslissingen te maken, toepassen van assetmanagement, het uitvoeren van complexe analyses. Nederland loopt voorop in het toepassen van ruimtelijke informatie op organisatieniveau.
Het bedrijfsleven in Nederland is innovatief en kan zich snel aanpassen aan nieuwe technologieën en ontwikkelingen. Hiermee staat Nederland op de vijfde plaats. Er liggen veel kansen door de hoge adoptiegraad van software, hardware en data.
Nederland scoort op drie van de vier onderdelen die geanalyseerd zijn bij de beste. Alleen op het onderdeel kennis en opleiding valt Nederland met een zevende plaats buiten de top 5. De gehele analyse en rapportage is in te zien op de website van Geospatial Media & Commnications.