De Innovatieleercyclus is een methode die projectteams kunnen inzetten om kennis en ervaring die ontstaat in een innovatief proces, actief te oogsten en te borgen. Het model leidt je door de verschillende deelstappen op weg naar de realisatie van een digitale tweeling en bouwt een retroperspectief in om bewust te leren en het vervolgproces aan te kunnen scherpen op zowel de ‘harde’ als de ‘zachte’ kanten van innovatie.
In de leergang Integraal werken met digitale tweelingen geven we handvaten hoe je met de innovatieleercyclus als raamwerk tot co-creatie kunt komen. Je leert en ervaart hoe je een organisatie ontwikkelt waarin teamleden over de silo’s van hun eigen domein heen, samen met een digitale tweeling kunnen werken aan maatschappelijke opgaven.
De stappen in de innovatieleercyclus dwingen je om elke deelstap heel bewust te zetten. In iedere stap benoem je expliciet de doelen en resultaten. Dat doe je vanuit het standpunt van de verschillende betrokkenen. In vijf stappen stel je op deze manier zowel de maatschappelijke opgave als de ontwikkelopgave voor de digitale tweeling scherp. Tijdens een retroperspectief staan betrokkenen stil bij wat eenieder tijdens stap 1 t/m 5 is tegengekomen, wat de oorzaken zijn en hoe hier het beste mee kan worden omgegaan. Dit is het moment waarop de lessen worden geoogst waardoor alle betrokkenen weer een stap kunnen groeien.
Het doorlopen van het innovatieleerproces leidt tot een betere opdrachtformulering aan zowel interne als externe opdrachtnemers. De aanpak van het proces die wij in de Leergang meegeven, zorgt ervoor dat je alle relevante stakeholders vanaf het begin meeneemt in de mogelijkheden en techniek. Dit vergroot niet alleen de adoptie van de digitale tweeling, het vergroot ook de effectiviteit van de inzet ervan in de praktijk.