Op 17 maart 2016 worden de eerste resultaten bekendgemaakt van het testbed ‘geo voor het web’. Een van de deelnemers in het testbed is APIwise uit Tilburg. In de afgelopen maanden hebben zij zich gebogen over de vraag hoe geo-informatie doorzoekbaar is, gebruikmakend van het ecosysteem van het web en linked data. Zie daarvoor ook het blog van Van Hees op Programmable web
Data-ontsluiting via internet
APIwise is begin 2015 opgericht door Dimitri van Hees en Joost Farla, voorheen een kleine tien jaar collega’s bij het Tilburgse fullservice internetbureau Freshheads. APIwise is gespecialiseerd in developer-friendly data ontsluiting via moderne Web API’s en alles wat daarbij komt kijken: API management, Developer Experience, API design, tests, monitoring en nieuwe businessmodellen die met API’s mogelijk worden. “Daarnaast combineren wij deze web API’s met best practices van het semantisch web zodat data gelinkt kan worden aan andere datasets, er nieuwe inzichten in de data kunnen ontstaan én dat machines - zoals personal assistents als Siri, Cortana en Now, zoekmachines, of ‘Things’ uit het ‘Internet of Things’ - de data kunnen interpreteren waardoor er nieuwe businesskanalen geopend worden”, aldus Van Hees.
Omgevingswet
Voor het Tilburgse bedrijf was er een belangrijke reden om mee te doen aan de tender die door Geonovum in september 2015 werd uitgezet. “Geodata, maar wij praten liever over open data in het algemeen, worden volgens ons onvoldoende aangeboden op een manier die bruikbaar is voor een grote groep gebruikers”, zo schetst Joost Farla. “Dat terwijl complexe vragen die bijvoorbeeld de komst van de Omgevingswet met zich meebrengt, alleen kunnen worden opgelost als wij met z’n allen een zo groot mogelijke community van slimme ontwikkelaars (zowel geo als niet-geo ontwikkelaars) aan boord zien te krijgen.” Van Hees en Farla schatten in dat de overheid dit nooit allemaal alleen gaat tackelen. “Of er nu slimme apps worden ontwikkeld of dat Google, Apple, Microsoft of je smartphone nu antwoord kunnen geven op deze vragen, maakt niet uit. Feit blijft dat de aangeboden open datasets begrepen en geïnterpreteerd moeten kunnen worden door mens en machine. De vraagstelling waar wij ons aan verbonden hebben (‘hoe geo-informatie doorzoekbaar is, gebruikmakend van het ecosysteem van het web en linked data’) biedt een uitgelezen kans om onze visie te bewijzen en om, naast het aan de kaak stellen van huidigetekortkomingen, ook daadwerkelijk bij te dragen aan de oplossing(en) van dit probleem.”
Beroep op marktpartijen
Met betrekking tot de Omgevingswet (“Een van de grootste uitdagingen die de BV Nederland te wachten staat”) vinden Dimitri van Hees en Joost Farla het cruciaal dat data toegankelijk wordt en dat daarbij een beroep wordt gedaan op marktpartijen. Van Hees zegt daarover: “Open data biedt bedrijven kansen om nieuwe business te genereren. Zo exploiteren wij Postcode API, een dienst die gebruikmaakt van open data uit de BAG en ervoor zorgt dat straat- en plaatsnaam automatisch worden ingevuld als je een postcode invoert Burger blij, bedrijf blij en uiteindelijk wij blij omdat het met een freemium model werkt: bij weinig gebruik is het gratis , bij veel gebruik, ga je voor de dienst betalen.”
Ondersteuning
In de afgelopen maanden heeft een flink aantal partijen APIwise geholpen bij het onderzoek naar hoe je geo-informatie via het web doorzoekbaar maakt. “Dat is fantastisch om te zien. Zowel Geonovum als het Platform Linked Data Nederland, het Kadaster, maar ook connecties bij Google en het Amerikaanse ProgrammableWeb.com, helpen ons verder. Op 17 maart presenteren we onze bevindingen. Ook willen we verschillende communities benaderen, dichter bij elkaar brengen en verbinden aan ons onderzoek. Zodat we het onderzoek na deze onderzoeksperiode met een betrokken community voort kunnen zetten”, zo besluit Farla.
Op 17 maart 2016 worden de eerste resultaten gepresenteerd van het testbed ‘geo voor het web’. Ook worden tijdens deze bijeenkomst nieuwe vragen aangekondigd die in het testbed worden onderzocht.