Meer dan 30 overheden, bedrijven en organisaties zeggen behoefte te hebben aan een landelijke informatievoorziening voor leegstand. Dat blijkt uit onderzoek van Geonovum en het Kadaster. Partijen die de behoefte voor een landelijke informatievoorziening voor leegstand onderschrijven zijn onder meer: de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Kamer van Koophandel, Planbureau voor de Leefomgeving, de Waarderingskamer, 6 gemeenten en 3 provincies.
Gebrek aan informatie hindert beleid
Leegstand van vastgoed zoals kantoren en winkels is een maatschappelijk probleem. Het ontbreken van goede leegstandsinformatie hindert gemeenten bijvoorbeeld bij het maken van beleid voor ruimtelijke ordening. En bedrijven kunnen niet snel tot actie komen om verdere waardedaling van hun kantoorvastgoed te voorkomen.
Noodzaak voor landelijke registratie
Op dit moment houden verschillende organisaties eigen leegstandsinformatie bij. Maar deze bronnen zijn niet compleet over sectoren en bieden vaak onvoldoende details. Ook is het lastig om gegevens uit te wisselen. Daarom zijn Geonovum en het Kadaster in maart 2015 gestart met een verkenning naar de behoefte aan een landelijke informatievoorziening voor leegstand. Geonovum als onafhankelijke overheidsstichting met kennis over standaarden van geo-informatie. Het Kadaster als organisatie die landelijke (geo-)registraties beheert en rechtszekerheid borgt bij maatschappelijk verkeer in vastgoed.
Vervolgstappen
Voor Frank Tierolff (bestuurder Kadaster) en Rob van de Velde (directeur Geonovum) geven de onderzoeksresultaten een stevige impuls om hun samenwerking voort te zetten. Kernvragen daarbij zijn: hoe kom je tot een standaard voor het vastleggen en uitwisselen van de gewenste gegevens, hoe leg je vast en waar, en hoe maak je ze toegankelijk? Beide partijen gaan komende maanden aan het werk om een aantal mogelijke oplossingen nader uit te werken tot een plan voor een concrete aanpak.
afbeelding: Kadaster