Geo-informatie voor de zelfrijdende auto

24 maart 2016
autoweg

Het duurt niet lang meer tot de zelfrijdende auto op de Nederlandse wegen rondrijdt. Belangrijk onderdeel van zo’n auto voor ons is natuurlijk het kaartmateriaal dat hij gebruikt om te navigeren. Het ministerie van IenM vroeg ons om een verkenning uit te voeren naar de geo-informatie die de zelfrijdende auto nodig heeft. Kun je dat aan de markt overlaten? Of is het zó belangrijk dat alle auto’s met dezelfde informatie werken dat je je daar als overheid mee moet bemoeien?

Adviseur Arnoud de Boer: ‘We hebben diverse netwerkbijeenkomsten van onder meer Connekt bezocht om inzicht te krijgen in wie er in Nederland bezig zijn met dit onderwerp. Ook hebben we interviews gehouden met onder meer Rijkswaterstaat en Kadaster over de rol van geo-informatie voor de zelfrijdende auto. Op basis daarvan hebben we een rapport geschreven dat we in januari aan IenM hebben aangeboden. Daarin identificeren we een aantal vragen die nader onderzocht moeten worden. Wat betekent bijvoorbeeld het voor de overheid als die accurate en actuele geo-informatie moet gaan leveren? En wie is er aansprakelijk bij ongelukken met zelfrijdende auto’s als gevolg van inaccuraat kaartmateriaal?’

Internationale dimensie
In Nederland lopen we hiermee voorop: in andere landen lijkt er nog nauwelijks over dit soort vragen nagedacht. ‘We zoeken dan nu ook bewust contact met het buitenland. Je moet hier internationaal mee aan de slag. Want die auto’s blijven niet keurig binnen de landsgrenzen straks.’

Rijdende sensor
De zelfrijdende auto heeft niet alleen geodata nodig, maar hij gaat ook data genereren. ‘Zo’n auto is als het ware een rijdende sensor waarmee je een schat aan informatie kunt verzamelen. Bijvoorbeeld over de toestand van onze wegen, of de actualiteit van de kaart. Ook dat levert weer vragen op: wie wordt de eigenaar van die data? En hoe zit het met privacy? Met deze verkenning hebben we al deze vragen op een rij gezet, zodat het ministerie ermee verder kan.’

In een rapport voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu, hebben wij een eerste beeld geschetst van de relatie tussen de nationale geo-informatie infrastructuur en databehoefte ter ondersteuning van de overgang naar autonoom vervoer. Om hun weg te vinden, zijn autonome voertuigen rijk uitgerust met omgevingssensoren als radar, laser (LiDAR) en camera's. Om hun bestemming te bereiken, gebruiken ze positioneringstechnieken als GPS en wegenkaarten. Wat heeft een autonoom voertuig aan geo-informatie die in de geo-informatie infrastructuur beschikbaar is? En omgekeerd: hoe kunnen gegevens verzameld door autonome voertuigen die infrastructuur verbeteren?

Gerelateerde thema's

Geen updates meer missen?

Automatisch op de hoogte blijven? Meld je aan voor één van onze nieuwsbrieven.