Vanuit het Europese INSPIRE team is de Marine Pilot gestart. Doel is de invoering van INSPIRE een impuls te geven. De implementatie van een aantal thema’s, waaronder mariene data, loopt namelijk achter. De Kaderrichtlijn Marien KRM vraagt echter (in artikel 19.3) om KRM-gegevens volgens INSPIRE beschikbaar te stellen.
Op 31 augustus en 1 september waren vertegenwoordigers uit verschillende Europese lidstaten bij Deltares in Delft voor een bijeenkomst van de Mariene Pilot. De bijeenkomst was georganiseerd door het Nederlandse Marine team (Informatiehuis Marien, Rijkswaterstaat en Deltares). De deelnemers kwamen van het Italiaanse Joint Research Center van de Europese Commissie (JRC), het Deense Environment Agency Kopenhagen (EEA), de Baltische Marine Environment Protection Commissie - Helsinki Commission (HELCOM) uit Finland, Engeland (OSPAR), Duitsland en Nederland (GEONOVUM, CIV en RWS WVL).
Zandbak
In de workshop gaf het JRC aan dat gegevens met een tool uit elk nationaal datamodel en semantiek geconverteerd kunnen worden naar de verschillende Inspire-datamodellen en semantiek. Ze hebben hiervoor een “zandbak” gemaakt, waarin de landen de werking van de tools kunnen uitproberen voordat er ICT-aanpassingen worden uitgevoerd op de nationale infrastructuren. Joan Staeb van Informatiehuis Marien hierover: ‘Nederland en Duitsland volgen dit geïnteresseerd, maar gaan voorlopig uit van de eigen nationale semantiek (AQUO in Nederland) en een eigen datamodel. Hiermee gaan we de komende maanden aan de slag. Natuurlijk gaan we ook testen met de tools van JRC in de zandbak. Denemarken is momenteel bezig een geheel nieuwe nationale infrastructuur te ontwerpen. Dit alles is besproken in een prettige atmosfeer. Een mooie tweedaagse. De open eindjes zijn nu opgelost, de komende tijd gaan we bouwen!’
Dit nieuwsbericht verscheen eerder op de website van Informatiehuis Marien