Lerend een digitale tweeling ontwikkelen en verankeren
Werk jij bij een overheidsorganisatie die digitale tweeling wil gaan inzetten om ruimtelijke vraagstukken integraal te kunnen bekijken, beoordelen en bevragen? Ben jij proces- of projectleider, verandermanager, beleids- of informatiespecialist? Wil jij datagedreven werken met een digitale tweeling effectief en duurzaam in jouw organisatie verankeren? Dan is de leergang integraal werken met digitale tweelingen iets voor jou!
Het succesvol inzetten van een digitale tweeling voor integraal gebiedsgericht werken, valt of staat met de adoptie ervan door de organisatie. Dat klinkt als een open deur. Toch gaat het juist hier vaak mis. De wens om databedreven te kunnen werken wordt vaak opgepakt als een technologisch project. Het risico bestaat dan dat technische mogelijkheden meer centraal komen te staan dan de opgave. In de Leergang Integraal werken met digitale tweelingen maak je kennis met een methode die beleid en techniek met elkaar verbindt en die bijdraagt aan de inbedding van nieuwe technologie in een organisatie.
Maak kennis met de innovatieleercyclus
De Leergang Integraal werken met digitale tweelingen neemt je mee in de principes en werkwijzen van de innovatieleercyclus. De Innovatieleercyclus is een methode die projectteams kunnen inzetten om kennis en ervaring die ontstaat in een innovatief proces, actief te oogsten en te borgen. Geonovum heeft deze methode in opdracht van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening verder uitgewerkt en toegespitst op het inbedden van het werken met digitale tweelingen voor integraal gebiedsgericht werken.
Zet je organisatie op voor succes!
Het succes van innovaties wordt voor 75% bepaald door het herkennen, verwerven, integreren en toepassen van technologie (sociale innovatie) en slechts voor 25% door de nieuwe technologie zelf. In de leergang Integraal werken met digitale tweelingen focussen we dan ook op wat er nodig is om die 75% voor elkaar te krijgen.
Ervaar de kracht van sociaal innoveren
In de leergang doe je basiskennis op over de principes van sociaal innoveren. Je gaat aan de slag met praktische tools en technieken die helpen om het goede gesprek tussen opgavemanagers, gebiedsregisseurs, beleidsmakers en (geo)dataspecialisten op gang te brengen. Je werkt met het usecasecanvas en doet ervaring op met retrospectieven.
Wanneer je deze leergang hebt doorlopen
Na afloop van deze leergang heb je kennis èn instrumenten in huis om het veranderproces dat nodig is voor succesvolle inzet van een digitale tweeling in jouw organisatie te kunnen managen of ondersteunen.
- Je kent de principes van sociaal innoveren
- Je hebt kennis en ervaring opgedaan met samenwerkingsvormen en groepsdynamiek
- Je hebt kennis en ervaring opgedaan met de methodiek van de innovatieleercyclus
- Je hebt kennis en ervaring opgedaan met het usecasecanvas
- Je hebt een plan voor de verankering en het beheer van de digitale tweeling in jouw organisatie
- Je wordt onderdeel van een community van experts die de innovatieleercyclus verder verrijken en elkaars klankbord zijn in innovatieleercylus trajecten.
Voor wie is deze leergang geschikt?
Deze leergang is geschikt voor Programma- en projectmanagers, Verandermanagers en procesbegeleiders, Beleids- en informatiespecialisten die een digitale tweeling willen inzetten bij integrale gebiedsontwikkelingsvraagstukken.
Studielast
De leergang bestaat uit vijf dagdelen met telkens een paar weken tijd tussen de trainingsdagen om huiswerkopdrachten in praktijk te kunnen brengen. De eerste twee modules vinden plaats op dezelfde dag. Module 3a, 3b en module 4 zijn modules van elk een halve dag en vinden plaats met een paar weken ertussen. Alle bijeenkomsten van de leergang vinden plaats binnen een totaal tijdsbestek van drie maanden.
Programma
Module 1 | Introductie
- Kennismaking/leerdoelen
- Theorie van de methodiek
Module 2 | Aan de slag met Integraal samenwerken
- Maatschappelijke vraagstukken, integraal samenwerken en digitale tweelingen
- Samenwerkingsvormen en groepsdynamiek
- Praktische oefeningen en huiswerkopdracht
Module 3a | Aan de slag met methoden en technieken
- Lerend innoveren; de innovatieleercyclus
- Aan de slag met het usescase-canvas (deel 1)
- Reflectie aan de hand van huiswerkopdracht.
Module 3b | Aan de slag met methoden en technieken
- Aan de slag met het usescase-canvas (deel 2)
- Reflectie aan de hand van huiswerkopdracht.
Module 4 | Aan de slag met verankering | Halve dag
- Verankeren in de organisatie
- Omgaan met verschillende doelgroepen en krachtenvelden
- Reflectie aan de hand van huiswerkopdracht