Leergang Integraal werken met digitale tweelingen

Een digitale tweeling is een hulpmiddel bij het zoeken naar oplossingen voor ruimtelijke vraagstukken. Hoe werk je vanuit de maatschappelijke opgave integraal samen aan het ontwikkelen van een digitale tweeling? En hoe zorg je ervoor dat mensen in je organisatie hier echt mee kunnen en gaan werken?

In de leergang integraal werken met een digitale tweeling leer je werken met de methode van de innovatieleercyclus. Deze methode helpt organisaties om samen te werken en daarbij slim en verantwoord data in te zetten bij het oplossen van complexe ruimtelijke vraagstukken. 

De leergang is opgeknipt in verschillende modules die verspreid over vier maanden worden gegeven. De eerste lesdag vindt plaats op woensdag 23 april. Dit is een sessie van een hele dag waarin de eerste twee modules van de leergang aan bod komen. Na 23 april volgen er nog drie modules van elk een halve dag op 21 mei, 11 juni en 2 juli

INSCHRIJVEN 

Maak kennis met de innovatieleercyclus

De Leergang Integraal werken met digitale tweelingen neemt je mee in de principes en werkwijzen van de innovatieleercyclus. De Innovatieleercyclus is een methode die projectteams kunnen inzetten om kennis en ervaring die ontstaat in een innovatief proces, actief te oogsten en te borgen. Geonovum heeft deze methode in opdracht van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening verder uitgewerkt en toegespitst op het inbedden van het werken met digitale tweelingen voor integraal gebiedsgericht werken. 
 

Zet je organisatie op voor succes!

Het succes van innovaties wordt voor 75% bepaald door het herkennen, verwerven, integreren en toepassen van technologie (sociale innovatie) en slechts voor 25% door de nieuwe technologie zelf. In de leergang Integraal werken met digitale tweelingen focussen we dan ook op wat er nodig is om die 75% voor elkaar te krijgen. 
 

Ervaar de kracht van sociaal innoveren

In de leergang doe je basiskennis op over de principes van sociaal innoveren. Je gaat aan de slag met praktische tools en technieken die helpen om het goede gesprek tussen opgavemanagers, gebiedsregisseurs, beleidsmakers en (geo)dataspecialisten op gang te brengen. Je werkt met het usecasecanvas en doet ervaring op met retrospectieven. 

Wanneer je deze leergang hebt doorlopen

Na afloop van deze leergang heb je kennis èn instrumenten in huis om het veranderproces dat nodig is voor succesvolle inzet van een digitale tweeling in jouw organisatie te kunnen managen of ondersteunen.

  • Je kent de principes van sociaal innoveren
  • Je hebt kennis en ervaring opgedaan met samenwerkingsvormen en groepsdynamiek
  • Je hebt kennis en ervaring opgedaan met de methodiek van de innovatieleercyclus
  • Je hebt kennis en ervaring opgedaan met het usecasecanvas
  • Je hebt een plan voor de verankering en het beheer van de digitale tweeling in jouw organisatie
  • Je wordt onderdeel van een community van experts die de innovatieleercyclus verder verrijken en elkaars klankbord zijn in innovatieleercylus trajecten.

Voor wie is deze leergang geschikt?

Deze leergang is geschikt voor Programma- en projectmanagers, Verandermanagers en procesbegeleiders, Beleids- en informatiespecialisten die een digitale tweeling willen inzetten bij integrale gebiedsontwikkelingsvraagstukken. 

Studielast

De leergang bestaat uit vijf dagdelen met telkens een paar weken tijd tussen de trainingsdagen om huiswerkopdrachten in praktijk te kunnen brengen. De eerste twee modules vinden plaats op dezelfde dag. Module 3a, 3b en module 4 zijn modules van elk een halve dag en vinden plaats met een paar weken ertussen. Alle bijeenkomsten van de leergang vinden plaats binnen een totaal tijdsbestek van drie maanden. 

Programma

23 april: Module 1 | Introductie 

  •  Kennismaking/leerdoelen
  • Theorie van de methodiek

23 april: Module 2 | Aan de slag met Integraal samenwerken 

  • Maatschappelijke vraagstukken, integraal samenwerken en digitale tweelingen
  • Samenwerkingsvormen en groepsdynamiek
  • Praktische oefeningen en huiswerkopdracht

21 mei: Module 3a | Aan de slag met methoden en technieken 

  • Lerend innoveren; de innovatieleercyclus
  • Aan de slag met het usescase-canvas (deel 1)
  • Reflectie aan de hand van huiswerkopdracht.

11 juni: Module 3b | Aan de slag met methoden en technieken 

  • Aan de slag met het usescase-canvas (deel 2)
  • Reflectie aan de hand van huiswerkopdracht.

2 juli: Module 4 | Aan de slag met verankering | Halve dag

  • Verankeren in de organisatie
  • Omgaan met verschillende doelgroepen en krachtenvelden
  • Reflectie aan de hand van huiswerkopdracht

Geen updates meer missen?

Automatisch op de hoogte blijven? Meld je aan voor één van onze nieuwsbrieven.